Branża marketingowa to jedna z najbardziej konkurencyjnych branż na świecie. W końcu marketing jest obecnie wszędzie, więc popyt na tego typu usługi. Przy tym poziomie konkurencji oczywiste jest, że zleceniodawcy będą organizować przetargi. W tym artykule jak najprecyzyjniej opiszę jak działają przetargi marketingowe.
Koszty kampanii reklamowej
Na charakter przetargu duży wpływ ma koszt, jaki musi ponieść zleceniodawca, aby zorganizować kampanię reklamową. W końcu im większy koszt będzie musiał ponieść zleceniodawca, tym starannie będzie dobierał wykonawców. Koszty zaczynają się w okolicy dwóch lub trzech tysięcy złotych. Bardzo często są to jedynie koszty początkowe. Koszty całkowite mogą wynieść od pięciu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Projekty w branży marketingowej zdecydowanie nie mają takich kosztów jak inne branże, w których występują przetargi, na przykład branża elektryczna czy budowlana. Oczywiście koszty kampanii reklamowej zależą od wielu czynników. Przykładowo kampania reklamowa skierowana do jednej grupy osób nie będzie tak kosztowna, jak kampania skierowana do szerszej grupy odbiorców.
Konkurencja w przetargach
Pomimo tego, że przeciętna kampania reklamowa nie jest tak kosztowna, jak projekty w innych branżach to przetargi reklama – PressInfo potrafią być tak samo, a czasami nawet bardziej konkurencyjne. Zleceniodawcy organizujący przetargi bardzo starannie dobierają agencję, która wykona projekt. Przez to agencje muszą konkurować na praktycznie każdej płaszczyźnie. Największą rolę w wygraniu przetargu ma cena. Choć to oczywiste, że zleceniodawca nie wybierze danej agencji, tylko dlatego, że ma cenę 5% mniejszą od konkurenta, ale mimo to jest to najważniejszy czynnik. Kolejną kwestią jest wielkość agencji. Im większa agencja, tym większe kampanie może organizować. Wiadome jest, że przetargu na wykonanie kampanii na całą Polskę nie wygra mała dziesięcioosobowa agencja. Doświadczenie agencji także gra bardzo istotną rolę. Zleceniodawca bardzo ostrożnie obserwuje historię poprzednich zleceń firmy. To oczywiste, że firma, która działa niespełna rok nie wygra bardzo dużego przetargu. Bardzo często podczas przetargi reklama zleceniodawcy mogą poprosić o przykładowy slogan reklamowy, aby zweryfikować umiętności pracowników danej agencji. Jeżeli próbny slogan nie spełni oczekiwań zleceniodawcy, to wybierze on konkurencje, która wykonała to zadanie lepiej.
Przetargi w branży marketingowej są bardzo ciężkie do wygrania. Agencje, które biorą w nich udział muszą weryfikować wiele czynników, aby nie przegrać z konkurencją.